millenblogg

februar 5, 2010

Dynamitt kan flytte fjell

Filed under: Politikk,Teknologi — millenblogg @ 14:03

Tro kan flytte fjell, sies det. Men til den fjellflyttingen som skal beskrives her, trengs det dynamitt. Masse dynamitt. Og store anleggsmaskiner.

Den første salve

Den første salve

For i går var vi og bivånet den første salven som ble avfyrt i forbindelse med rullebaneutvidelsen til Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Nå var ikke selve salven så spesielt imponerende. Den var sånn av middels størrelse. Men mer imponerende var det å få noen tallstørrelser på hele prosjektet. Rullebanen skal forlenges med 220 meter, fra 1780 til 2000 meter for å tilfredsstille kravene til sikkerhetssone i lengderetningen. 

Dette krever at 2,5 millioner kubikkmeter fjell må sprenges og forflyttes i den østlige del av flyplassen. 2,5 millioner kubikkmeter. Jasså, gitt?  Hvor mye er det?  Vel, Oslo Rådhus dekker et areal på 4.560 kvm. Hvis vi deler volumet 2.500.000 kubikkmeter på arealet 4.560, vil vi få en kloss som er  548 meter høy! Deler vi dette igjen på 66 meter som er det høyste tårnet, vil vi få et

.

Kvernberget fra lufta mot nordøst

Kvernberget fra lufta mot nordøst

tall som viser hvor mange rådhus vi kunne stable oppå hverandre for å illustrere volumet av den massen som må forflyttes i forbindelse med rullebaneutvidelsen. 

Svaret blir 8,3.  Altså må vi stable godt og vel 8 rådhus oppå hverandre for å få et tilsvarende volum.

Ikke det at vi har tenkt å gjøre akkurat det. Men entrepenørfirmaet Hæhre har vunnet anbudet og er nå i gang med å sprenge ut og forflytte disse steinmassene. Man regner med at forlengelsen er ferdig i begynnelsen av 2013.

.

.

Landing mot vest på Kvernberget

Landing mot vest på Kvernberget

Det neste som bør gjøres, er å fornye ekspedisjonsbygningen.  Kapasiteten på den gamle ekspedisjonsbygningen er sprengt (!) for flere år siden, spesielt den delen som skal ta seg av helikoptertrafikken til og fra oljeinstallasjonene på midt-norsk sokkel. Trafikken på Kvernbergets heliport er blitt mangedoblet siden den ble prosjektert og bygd. I løpet av 2009 reiste totalt 362.101 passasjerer over Kvernberget, hvorav 88.810 på vei til eller fra offshoreinstallasjoner. Heliporten ble dimensjonert for 20.000 passasjerer pr. år da den ble bygd. Hvilket sier det meste om behovet for nybygging!

Med andre ord, tro er ikke nok. Her må både dynamitt og betong til!

.

 

Gutter med behov for lang rullebane! ;)

Gutter med behov for lang rullebane! 😉

..

Advertisements

1 kommentar »

  1. Hei er dette et bilde tatt av fotoboks på vei ut til Vadsteinsvika?

    Hehe, nei det er fra min første tur som commander in cockpit i Naples, Florida. Holdt på å skremme vettet av instruktøren under noen beskjedne steep turns og dives! Men maskinen holdt….

    Kommentar av R.N — februar 7, 2010 @ 09:55 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: