millenblogg

oktober 25, 2010

Skal du ha kvitteringen?

Filed under: Som dagene går — millenblogg @ 11:13
Tags: , ,

Spørsmålet dukker stadig oftere opp, synes vi. I kassa på Rema, Joker, Kiwi, Coop og Mega. Ja, på alle dagligvarebutikker vi fra tid til annen frekventerer for å skaffe oss næring til livets opphold, har vi opplevd å bli konfrontert med dette spørsmålet. Men det har også spredt seg som en pandemi fra dagligvarebransjen til butikker som vi frekventerer med større hyppighet, som Jernia, Maxbo og Elkjøp. I hvilken grad pandemien har fått fotfeste hos Cubus, Dressmann og  VIC, er vi ikke sikker på. Det hører mer med til skjeldenhetene at vi oppsøker tekstilforhandlerne. Men det skulle ikke forundre oss om også denne bransjen er blitt infisert. 

Kassaapparat2Samme jævla dumme spørsmålet. Om vi skal ha kvitteringen?

JA, selvfølgelig skal vi ha kvitteringen!

Bruker vi å svare med et smil. Men noen ganger går naturen ut over oppdragelsen. Og da sitter smilet lengre inne. Da våkner pedagogen i oss. Og vi forsøker å forklare hvorfor vi ønsker kvitteringen.

 Fortrinnsvis de gangene det ikke er kø i kassa, selvfølgelig.

At det er to hovedårsaker til at vi ønsker kvittering: For det første som et bevis på at vi har betalt. Noe vi kan få bruk for hvis tyverialarmen utløses når vi forlater butikken eller hvis vi senere skal reklamere. Dernest fordi vi vil føle oss sikre på at pengene faktisk havner i kassa og ikke i lommene på en utro tjener ved kassaapparatet. At det også finnes sekundære årsaker til at vi ønsker kvittering, som for eksempel at vi trenger bilag til et regnskap eller at vi har handlet for andre og skal ha pengene igjen, ser ut til overskride enkelte kassapersoners evne til å forstå. Så vi lar det som regel bli med de primære årsaker. Man skal ikke overvurdere egne pedagogiske evner.

Som regel blir vi møtt med et uforstående uttrykk i et tyggegummityggende ansikt. Og noen ganger med forklaringen om at det er mange som ikke ønsker kvitteringen! Slik at de må spørre hver gang.

Men vi har lagt merke til at denne typen spørsmål som regel kommer fra yngre kassabetjening. Det vil si personer under 30 år. Med andre ord, ser det ut til at denne pandemien har spredt seg til hovedsakelig til den yngre del av befolkningen. Hvor den til gjengjeld har spredt seg hurtig.

Kan det være en sak for Verden Helseorganisasjon, mon tro? Å sende ut pandemivarsel som de gjorde under spredningen av fulge- og svineinfluensaen. De endret jo kriteriene på pandemi siste gang. Slik at det er smittehastigheten som er avgjørende, ikke farlighetsgraden og dødsrisikoen.

Inntil WHO tar fatt i saken, har vi begynt med vårt eget mottrekk. Vi har nå begynt å spørre i kassa: Skal du ha noe for det her?

Vårt håp er at flere følger vårt eksempel og kanskje på denne måten drive pandemien tilbake. Sakte, men sikkert over tid!

Ellers har vi det bra! 😉

Reklamer

9 kommentarer »

  1. Hei! Jeg har jobbet på ICA deltid i flere år. Grunnen til at spørsmålet kommer der er fordi vi måtte trykke på en knapp manuelt for å skrive ut kvitteringen. Dette gjøres hovedsaklig for å spare papir.

    Ekstremt mange kunder som blir spurt svarer nei. Kundene ønsker ofte ikke kvittering, noe du lett kan se i butikker hvor den skrives ut automatisk og det hoper seg opp med kvitteringer nederst på båndet.

    Skjønner selvfølgelig at mange har bruk for kvitteringen, men er likevel positive til å unngå for mye søppel ved å la være å skrive den ut unødig.

    Hei KaffeJaffa. Takk for tilbakemelding. Med forklaring på at det er mange kunder som ikke bryr seg. Og det kan være greitt for kunden hvis han bare har kjøpt melk og brød til seg selv for 20 kroner. Men hvordan blir det med butikkens kontroll av eventuelt utro ansatte som lar være å slå inn i kassa når kompisen har handlet? Gjør man dette hyppig, vil butikken kunne merke at lagerbeholdningen ikke stemmer, men vil ikke kunne henføre unaturlig svinn forårsaket av tyveri blant de ansatte. Og er du da en ærlig sjel, vil du selv få mistankens lys rettet mot deg på grunn av en utro kollega. Har du tenkt på det? 😉

    Millenblogg

    Kommentar av KaffeJaffa — oktober 25, 2010 @ 12:22 | Svar

  2. luringen… du tror ikke det kan være for å spare miljøet da? blir noen kilometer med papir i løpet av en dag det der, og som du sikkert vet så er jo papir laget av tre.

    Takk for kommentar. Joda, man vil selvfølgelig spare papir på denne måten. Og skog som følge av det. Og gjøre det vanskeligere for folk å reklamere i ettertid. For det første man blir møtt med når man skal reklamere, er: Har du kvittering på at det er kjøpt her? Likeledes vanskeliggjør manglende kassaslipp muligheten for å kontrollere internt tyveri i butikken. Med mistenkeliggjøring av samtlige ansatte.
    Det er vel ikke ønskelig? 😉
    Millenblogg.

    Kommentar av torstenson — oktober 25, 2010 @ 12:46 | Svar

  3. I just love it when people belonging to the older generation whine about something those of us under (in this case) 30 do. I really can’t help it – it feels so rewarding having an old lady walk up to me and give me a lecture as to WHY she wants the check when she buys groceries..

    In case you wondered, that was sarcasm.

    While I do agree that in many cases there are reasons to why you would want a hard copy of the check to prove your purchase, or somesuch, I would like to take this opportunity and comment on OPs glaring OFS (Old Fart Syndrome). Now, while I will not lower myself to the level of personal attacks, let me explain WHY you are asked about the paper, rather than given it immediately.

    1. When you make a small purchase, about which you are not likely to complain (sealed goods, goods exclusive to the store, etc) you are asked if you want a recede. There are two basic reasons for that. The store wants to save money so that YOU can get cheaper stuff, and the store wants to save paper so that the environment does not suffer. Granted, stores themselves dont give a shit about trees being chopped down in Amazons, but if they pretend to care, they get grants from the government.

    2. When you purchase something at a hardware store, there are many of them that offer you to register your purchase on your name, meaning you dont need a paper proof. In worst case, you can also opt to get it emailed to you. I know email is new and cutting edge technology, but hey… gotta flow with the time, eh?

    3. Printing a check might take a few seconds. While often not the case in grocery stores, in the store I work, it takes about 20-25 seconds to print a copy. With a line consisting of 20 people waiting, and the average time it takes for a person to get annoyed… do the math. How many annoyed customers am I going to get if I print the receeds for the first ten people in line?

    All that aside, dude, I get it. It annoys you. I also imagine the fact that I reference to you as «dude» is something that frustrates you to no end. But keep in mind that your so-called pedagogic that you think will change the world to the better annoys the poor lad or gal that is sitting there, chewing her/his gum and feeling like you are another ass that has to be unhappy about something.

    Det er ikke slik at alt du mener er korrekt. Det er heller ikke slik at hvis DU mener du vil ha en kvittering så vil alle sammen ha det. Så, pandemi eller ikke… Jeg vil ha meg frabedt den kjepphøye tonen med «Som regel blir vi møtt med et uforstående uttrykk i et tyggegummityggende ansikt. Og noen ganger med forklaringen om at det er mange som ikke ønsker kvitteringen!»

    Det irriterer kanskje deg, men det er en grunn til hvorfor vi spør. Og tro meg, du irriterer oss som sitter bak kassen minst like mye. Bare at vi ikke skriver blogger om «han over 50 som aldri er fornøyd uansett kundeservice.»

    Regards from
    -Monkey

    Hei Spacemonkey. Takk for kommentar.
    Det virker som om noe trigget deg her. Og det er flott. Jeg synes du godt kan skrive en blogg om «han over 50 som aldri er fornøyd uansett kundeservice». Det finnes helt sikkert mange gode eksempler på det. Og hvis du klarer å skrive det på en slik måte at det blir både interessant og morsomt å lese. Ja, så blir det lest, og mange vil både lære av det og more seg mens de leser det.

    PS. Men kanskje du skulle skrive på norsk. For tross alt tror jeg de fleste som leser VG-blogg behersker norsk bedre enn engelsk. Og jeg ser du behersker begge språk godt!

    Millenblogg.

    Kommentar av spacemonkey — oktober 25, 2010 @ 18:00 | Svar

  4. Jøss. Mener du virkelig at siden du har lyst på kvittering, så burde alle alltid gi deg den uten å tenke på å spørre først? Det er ikke en selvfølge at folk vil ha kvitteringen, tro det eller ei. Det er nok bare tilfelle hos alle de over 50 😉

    Hei Vana!
    Takk for kommentar.
    Joda, jeg synes det er en selvfølge at man får kvittering når man betaler for seg. Husk at det er bare de siste 5 – 10 år at denne rutinen har endret seg. Så at folk over 50 ber om kvittering, er helt naturlig. Vi er vant til det, og reagerer når noe endrer seg. Bare vent og se selv når du passerer et halvt hundre. Det er ikke nødvendigvis slik at alle endringer er til det bedre, vet du. For øvrig har jeg grunngitt hvorfor jeg mener at det fortsatt bør være slik, i både selve artikkelen og i svar på de kommentarene som jeg har fått.
    Hvis jeg forstår det riktig av din URL, så er du arkeologistudent, og som sådan burde du være sterkt interessert i hva vi dinosaurer mener om dette og hint! 😉
    Ha en god kveld!
    Millenblogg

    Kommentar av Vana — oktober 25, 2010 @ 19:44 | Svar

  5. Joda, jeg ser du har argumentert for deg. Men det gjelder nettopp for deg, ikke nødvendigvis brorparten av alle andre. Så du får fortsette å irritere deg over ungutter/ungjenter som ikke spør om kvittering, så får de irritere seg over deg og slike som deg. Personlig mener jeg at om en person er opptatt av reklamasjon og sine rettigheter, så har man selv ansvar for å spørre om og gjøre rede for kvitteringer.

    Når det er sagt, så ser jeg ikke helt linken ved å alltid gi ut kvittering i forhold til ansatte som lar være å slå inn varer en kompis kjøper. Om folk er såpass uærlige, så har det ingenting med kvittering å gjøre. Det som registreres i kassa, registreres uavhengig om kvittering skrives ut. Internt tyveri er internt tyveri. Dessuten vil slikt være vanskelig når det er snakk om kortkjøp, spesielt i butikker som ikke er dagligvare. Men det er et tema for seg selv.

    Heisann! );
    Millenblogg

    Kommentar av Vana — oktober 25, 2010 @ 20:38 | Svar

  6. De som sitter i kassen kunne kanskje like gjerne bare gitt kvitteringen til kunden uten å spørre, først som sist. Men på den annen side kan jo dette ha en rasjonell forklaring. Kanskje det rett og slett er slik at de fleste dagligvarekundene ikke tar med seg kvitteringen, og etter en stund flyter det med papir rundt kassen? Kanskje de ansatte har fått beskjed av sjefen om å spørre om kunden vitterlig vil ha kvitteringen? Ellers er det jo vanligere å ta med seg kvitteringen etter et besøk på Clas Ohlsson enn på Coop, da. 🙂

    Hei! Joda, det medfører sikkert riktighet at svært mange, muligens også de fleste, ikke bryr seg om kvitteringen fra dagligvareforretningen. Og at det blir liggende mange uavhentede kvitteringer ved kassen. Og at de ansatte har fått beskjed av sjefen at de skal gjøre det på denne måten. Allikevel synes jeg at det bør være normalsituasjonen at kvittering skrives ut når man har betalt. På samme måte som at det er normalsituasjonen at man leverer fra seg penger når man har forsynt seg med varer.
    Det er selve prinsippet jeg snakker om. Det bør ikke være slik at man gradvis over tid godtar rutiner innført av den ene parten i en handel som svekker rettstilstanden for den andre. (Beviset på at man har betalt) Det er tross alt en rettshandel det er snakk om. Etter å ha godtatt en slik rutine i noen år, er det fare for at framtidige betalere får det vanskeligere når de skal bevise at de har betalt og hvor mye de har betalt. noe som vil være avgjørende ved reklamasjon eller ved tyverikontroll ved utgangen.
    Dette prinsippet er kanskje vanskelig å forstå for mange som ikke tenker over de juridiske prinsipper som ligger bak enhver handel. Stor eller liten! Og kan derfor ikke overlates til den ene part å innføre, mens de fleste betalere ikke bryr seg. Tenk deg situasjonen hvor man skal gå inn i et fly og blir spurt om vi vil ha et sete hvor det ligger livvest under. Jeg har aldri bedt om å få det, og ønsker heller ikke at det skal bli normalsituasjonen i fremtiden. Det valget ønsker jeg ikke å ta! Hvem vil tjene på og hvem vil tape på en slik endring av rutinene?
    Phuu! 😉
    Som sagt, ellers har jeg det bra.
    Millenblogg

    Kommentar av Dag Eigil — oktober 30, 2010 @ 20:21 | Svar

  7. Hei,
    Bra innlegg, og noe den yngre garde kanskje burde legge litt mer vekt på enn det ser ut som om en del gjør her? Hi hi må le litt over svarene her da..
    Men jeg er helt ening med deg, og de som står der med en vare de ønsker å klage på uten kvittering – vil nok angre bittert.. Selv på Daglivaren… Det er kjedelig når du kommer hjem med et produkt til 100 lappen, og varen har gått ut på dato el.lign. Det blir himla mye penger på ett år dersom man ikke går og bytter.
    Verre er det selvsagt når klesbutikker, elektrobutikker, trelast osv gjør det samme. Fordi produktene der er myntet på å vare en god stund, og de koster ofte en del penger. Det er en ansvarsfraskrivelse myntet på «dumme» kjøpere.
    Ergo: Ta alltid med kvitteringen uansett om du er under eller over 50…
    PS: Håper de som tenker på miljøet pga kassalappen, også er like restriktive når det kommer til det etiske når det gjelder kjøp av pels/dun/kjøtt og egg….. ?

    Hei floffeloffe2!
    Takk for kommentar. Det ga meg håp om at verden ennå ikke var gått av hengslene, at flere enn meg ser betydningen av å utstede kvitteringen for mottak av betaling. Ellers har du noen betraktninger om miljøtenkning jeg også må si meg enig i! 😉
    Millenblogg

    Kommentar av floffeloffe2 — november 4, 2010 @ 11:26 | Svar

  8. Hei, på Cubus så får du kassalappen sammen med vekslepengene, eller i posen idet vi yter den servisen at vi pakker varene i posen for kunden.Samtidig får du posen i gratis motsetning til daglivare der du må betale 1 kr for posen.

    Hei Reidar.
    Takk for kommentar. Ja, slik skal det være. Du har skjønt det. Til andre lesere: Så dere dette? Altså handle på Cubus!
    …and that was the commercials for this time! 😉
    Millenblogg

    Kommentar av Reidar — november 5, 2010 @ 08:54 | Svar

  9. Jeg jobber på kiosk og jeg vil påstå at minst 95% av kundene ikke ønsker kvittering. Det er da helt naturlig å spørre. Det er selvfølgelig noe annet når man gjør større kjøp enn en 10-pakning og ei pølse og en brus, men også på matbutikker er det mang som ikke ønsker dette. At det skal være et problem for deg å bli spurt om kvittering kan jeg ikke helt skjønne, jeg hadde sett det som et større problem å fått kvitteringen for tyggispakken jeg kjøpte på Narvesen i hånda, når jeg slett ikke vil ha den.

    Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at man må ta med kvitteringen fordi det har foregått en handel og denne krever et juridisk bevis? Dette blir for meg bare sprøyt. Men når da dette er sagt så regner jeg med å få kvitteringen når jeg handler elektrisk eller klær eller lignende. Dette gjør jeg fordi disse varene er dyrere, og det er større sjanse for at disse kan gå i stykker eller kanskje må byttes. De utrolig få gangene jeg har måttet levert en matvare som har gått ut på dato og jeg har manglet kvittering har dette ikke vært noe problem. Jeg passer dog på å få med kvittering når jeg gjør større handler.

    Nok en gang må jeg bare presisere at jeg ikke skjønner ditt sinne over at man blir spurt om man vil ha kvittering. Selvfølgelig vil NOEN ha den, og selvfølgelig vil MANGE ikke ha den.

    Kommentar av Mira — januar 11, 2011 @ 12:31 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: