millenblogg

oktober 31, 2011

Ekspeditører

Filed under: Demografi,Filosofi — millenblogg @ 11:00

.

Går det an å si noe generelt om ekspeditører?  Og da tenker vi på butikkekspeditører. Ikke ekspeditører i transportsammenheng.

Joda, det går sikkert an å si noe generelt om yrkesgruppen. Man kan for eksempel beskrive jobbinstruksen til ekspeditører. Hva enten en slik foreligger i skriftlig form eller bare som en forventning fra arbeidsgiver og kunde. I begge tilfeller vil det dreie seg om å hjelpe en potensiell kunde til å få en vare som er mest mulig passende. For kunden. Det være seg et par sko eller en flaske rødvin.

Denne prosessen bør skje på en slik måte at kunden blir fornøyd med handelen  og ønsker å komme tilbake til samme forretningen neste gang han har et behov som kan dekkes i denne typen forretning. Samtidig blir også arbeidsgiveren fornøyd og får tilfredsstilt sitt behov for å tjene penger på handelen. Så enkelt og så vanskelig er det.

Så langt er vel de fleste enige. Ingen kontroversielle påstander så langt.

Men vi har også opplevd at enkelte ekspeditører «pusher» varer som for kunden egentlig ikke er den mest passende. Vi har hørt om tilfeller innenfor elektrobransjen hvor ekspeditører anbefaler varer på bakgrunn av at leverandøren gir bonus til selgere som selger mest av deres merke. Uavhengig av varens egenskaper. Eller at forretningen har størst avanse på akkurat dette merket. Da kan det være dumt av kunden å be om å få en anbefaling om hvilken TV/DVD-spiller/PC som er «best». Det er bare det at kunden som oftest ikke har tilstrekkelig kunnskap til å sette opp kriterier for «den beste varen» i slike tilfeller. Og derved er helt prisgitt ekspeditørens redelighet.

Nettopp i slike situasjoner kommer begrepet redelighet inn.

Redelige ekspeditører finnes det mange av, heldigvis. Ut fra egen erfaring, vil vi faktisk gå så langt som til å si at det gjelder de aller fleste. Og hvis de i tillegg er smilende og hyggelige og villige til å lytte til kunden, ja da vil slike ekspeditører være en gullgruve både for arbeidsgiveren og kunden.

Vi har truffet mange slike.  Og nå kommer vi til noe som kan være kontroversielt. Finnes det likhetstegn, særlige kjennetegn, på de gode og de dårlige ekspeditørene? Som gjør at man som kunde kan peile seg inn på den beste ekspeditøren når man kommer inn i forretningen. Kan man på grunnlag av ytre kjennetegn velge rett ekspeditør? Er yngre ekspeditører mer serviceinnstilt enn eldre, er kvinnelige bedre enn mannlige. Hva med etnisk norske kontra de med et karakteristisk utenlandsk utseende?

Opp gjennom historien har menneskene forsøkt å forutsi sammenheng mellom utseende og karakter. Vi kjenner jo til fra vitsetegninger at forbrytere ofte blir utstyrt med brukket nese, tyrenakke og mørkt hår og skjeggstubber. Mens heltene  gjerne fremstilles lyshårede med blå øyne og kraftig hakeparti. Helst med kløft. Lengst drev jo nazistiske rasehygienikere dette sprøytet. Det ble målt og veid for å finne såkalte rene ariere og skille dem fra «untermensch». Nazistene drev det så langt at de fleste innså etterhvert sprøytet. Allikevel ligger noe grums igjen også i dag. Det er bare mer subtilt. Og skjelden direkte uttrykt. Men vi synes å se en tendens i denne retningen når det gjelder utvelgelse av ledere i store firmaer. De har svært ofte en kroppshøyde som er over gjennomsnittet. Og et utseende som svarer til helteidealet. Vi bare spør: er det en sammenheng her eller er det bare noe vi innbiller oss?

Uansett, så har vi en mistanke om at vi oftere har blitt ekspedert på en hyggelig og redelig måte av yngre, mannlige ekspeditører enn vi har blitt av både eldre og kvinnelige sådanne! Er dette tilfeldig? Det kan det godt være.  For vi er klar over at variasjonene er store innenfor gruppene.

Så vi fortsetter våre uvitenskapelige undersøkelser i tiden fremover. Og noterer oss hvordan vi blir mottatt i forretningen når vi skal kjøpe våre sko eller vår rødvin. Innerst inne tror vi at de forskjeller vi mener å observere, bare er individuelle og ikke basert på gruppelikheter.

Kanskje dette gjelder på andre felt enn butikkekspeditører også?

.

Reklamer

1 kommentar »

  1. Du skal slett ikke se bort fra det 🙂
    Forøvrig: Ha en flott dag 🙂

    Kommentar av mormor — november 4, 2011 @ 09:03 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: