millenblogg

desember 30, 2011

Den lyse siden

Filed under: Som dagene går — millenblogg @ 14:08

«Always Look on the Bright Side of Life«, synger Monty Python i filmen Life of Brian. En melodi som har egenskapen til å klistre seg til hjernen etter at man har hørt den. Både tekst og melodi er slik at man selv blir gående og nynne eller plystre den i lang tid etterpå. Noen melodier har denne egenskapen.

Og når teksten i tillegg er så livsbejaende som i dette tilfellet, så er det ikke til å unngå at den dukker opp i bakhodet både titt og ofte.

Som for eksempel for vårt eget vedkommende i dag.

Ikke fordi vi står overfor noe livstruende eller trist som Monty Python-gjengen i filmen, men rett og slett fordi vi er i generelt godt humør. Vi har lagt en flott julefeiring bak oss. Med barn og barnebarn. Kom oss velberget gjennom julestormene Cato og Dagmar. Og står foran et nytt år med nye store muligheter. Muligheter til å utvikle oss selv.

Fortrinnsvis intellektuelt, slik at man ser og innser sin egen lille betydning i den store sammenhengen. Men samtidig slik at man også ser sine egne muligheter til å påvirke samfunnet positivt. Det vil si til fordel for andre enn en selv. Parkere selvopptattheten og egoismen på et sidespor. Og spørre: Hva kan jeg gjøre for andre? Slutte å være opptatt av egen kropp og velbefinnende, men heller bidra til å fjernes andres ubehag.

Dette er vårt eneste nyttårsønske. Både for oss selv og alle andre.

Dermed kan vi si: godt nytt år, alle lesere av denne bloggen!

3 kommentarer »

  1. Tiltredes med krans og ekeløv.

    Kommentar av mormor — desember 30, 2011 @ 16:42 | Svar

  2. Takk for kommentar på bloggen min. Ja, for jeg regner med at det er du som har kommentert innlegget om motorveien på Gran Canaria. Finner i alle fall ikke andre «millenblogg». Bestandig koselig med nye besøkende!

    På årets første dag skrev jeg om de gode samtalene. Jeg siterte fra Kongens nyttårstale og det er akkurat det jeg ønsker for det nye året. Gode samtaler. Og som du skriver; parkere selvopptattheten og gjøre noe for andre. Ønsker deg et flott år!

    Takk for kommentar. Det var morsomt å lese om steder som jeg selv har besøkt ofte på Kanariholmene. Stikker innom bloggen din i fremtiden igjen.
    Millenblogg

    Kommentar av Randi's Tanker — januar 5, 2012 @ 14:21 | Svar

  3. Takk for ny kommentar på «Det blaaser». Med 25 års fartstid på Gran Canaria vet jeg så inderlig vel at Ayuntamiento Mogan gir oss det beste klima. Denne gangen var det dessverre lommeboken som bestemte hvor jeg skulle bo de første 6 døgn. Fikk enveisbillett til 500 kr og billigste overnatting var i Puerto Rico. Den turistmaskinen er jeg ferdig med og derfor valgte jeg Monte Feliz til å lade opp batteriene. Men det var klin umulig å finne et sted å sitte i ly med en god bok! De 14 dagene jeg oppholdt meg i Patalavaca var perfekt værmessig, men jeg lengtet hver dag til Puerto de Mogan. Ingen tvil om hvor mitt vinterparadis befinner seg! Og det finner du ut om du studerer bloggen min 😉 Det blir også mange blogginnlegg om GC i tiden framover.

    Heisann. Vær trygg, jeg skal følge med!
    Millenblogg

    Kommentar av Randi's Tanker — januar 5, 2012 @ 18:34 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

