millenblogg

oktober 22, 2012

Min bibel: Bowditch

Filed under: Skipsfart,Vitenskap — millenblogg @ 11:28

.

Historien om en bok som har betydd mer for oss enn både Bibel og Koran tilsammen.

Klikk på lenkene for dypere forståelse!

Som faste lesere av Millenblogg kanskje har merket seg, er ikke forfatteren spesielt tilhenger av religion. Og derfor heller ikke av Bibelen som rettesnor for et liv i vårt moderne humanistiske samfunn. Bortsett fra noen av de ti bud da, kanskje.

Både Bibelen, Koranen og andre religiøse skrifter er basert på dogmer som etter sin definisjon er evigvarende sannheter. Vedtatt av de religiøse ledere, presteskapet.

Min bibel, Bowditch, derimot, baserer seg på den til enhver tid kjente sannhet. For sannhet er ikke noe absolutt og statisk, men endrer seg med tid og rom. Avhengig av kunnskapsnivået til enhver tid. Det er nok å tenke på at «sannheten» en gang i tiden har vært at jorden er flat. Og stakkars den som påsto noe annet. Likeledes at jorden var verdens sentrum. Store tenkere måtte blø for å hevde sine vitenskapelige funn.

Vi har også lært oss å skille mellom normative og deskriptive utsagn. Og i motsetning til Bibelen og Koranen med sine normative utsagn om hvordan ting bør være, altså morallære, geskjeftiger min bibel Bowditch seg kun med beskrivelser hvordan ting faktisk er. Ut fra den kunnskap vi til enhver tid kjenner.

Og gir derfor heller ingen rettesnor om hvordan man bør leve sitt liv. Hvilket vi heller ikke savner. For oss har det stort sett holdt med de ti bud som i grunnen bare er almenne humanistiske regler som man kan finne beskrevet bedre andre steder. Med større presisjon og færre tolkningsmuligheter. For eksempel i FN’s Menneskerettighetskonvensjon.

Så «Min Bibel Bowditch» har med andre ord en sterkt begrenset gyldighet. Den er «Bibel» i en ganske snever forstand. Helt konkret: «Sannheten» om navigasjon til sjøs!

Hvis man er i tvil om hva som er rett og galt i denne forbindelse, kan man som regel finne svaret i denne «Bibelen». Når vi skriver «som regel» er det nettopp fordi sannheten endrer seg over tid, det vil si at nye teknikker for navigasjon til sjøs forandrer seg hurtigere enn man rekker å lage nye opplag av boken. Selv om man til stadighet trykker nye, reviderte opplag.

Men hvordan kom vi egentlig over denne boken? Som både i begynnelsen og i fortsettelsen av vår navigatørkarriere kom til å bety så mye for oss. Først som ren håndbok i navigasjonsmetoder og -teknikker. Senere som mal for hvordan man kan samle, bearbeide og presentere store kunnskapsmengder på en oversiktlig og forståelig måte.

Jo, saken var den at vi høsten 1971 var påmønstret MT Arnsberg av Bremen som 1.styrmann. Vi lå i Yokohama og losset crude oil fra Ras Tannura i Saudi Arabia og skulle deretter gå i ballast tilbake for ytterligere en last til Japan.

Canon Palmtronic LE-10

Vi hadde tid til en tur i land på dagtid. Og i motsetning til hva mange tror, er det ikke slik at alle sjøfolk alltid oppsøker havnesjappene når de er i land. Så vi satte kursen for Motomachi, en shoppinggate med all verdens forskjellige butikker med blant annet elektronikk, klær og bøker. Først var vi innom en elektronikkbutikk og kjøpte et eksemplar av verdens første håndholdte elektroniske regnemaskin. En Canon Palmtronic LE-10. Med fire regningsarter, uten minnefunksjon. Men et radikalt fremskritt i forhold til de mekaniske regnemaskiner man fram til da hadde betjent seg av. Med tanke på de få muligheter den hadde, var den en stor, klumpete og dyr tingest. Men lynrask til å gi svar på de enkle regneoperasjoner den var i stand til å foreta.

Deretter fant vi en større bokhandel lengre ned i gaten. Med godt utvalg i bøker på engelsk. Amerikansk litteratur var særdeles godt representert. Både poesi, prosa og faglitteratur. Vi fant hurtig veien bort til faglitteraturen. Metervis med hyller med bøker sirlig ordnet etter fag. Dette var spennende. Prisene på kvalitetsbøker lå på omtrent halvparten av hva vi var vant til hjemmefra. Det visste vi etter å ha kjøpt lærebøker til navigatørutdanningen i 1968-69. Prisene avspeilte vel opplagstallene som man kunne gå ut fra var noe større enn i Norge.

Vi vandret langs hyllene og fikk øye på en bok som skilte seg ut fra mengden. Blått kunstskinn og gullskrift på ryggen:

H. O. Pub. No. 9, AMERICAN PRACTICAL NAVIGATOR, BOWDITCH, 1962, US NAVY, HYDROGRAPHIC OFFICE.

Vi tok boken forsiktig ned fra hyllen og bladde andektig gjennom den.  Nedest på tittelbladet sto det: «For sale by authorized Sales Agents of the U. S. Naval Oceanographic Office, also the Superintendent of Documents, U. S. Government Printing Office, Washington, D. C. 20402. Price $7.»

American Practical Navigator: Bowditch

Sju dollar! For denne svære bibelen.

For svær var den. Hele 26 cm høy, 19 cm bred og 7 cm tykk. Og veide over 3 kg. Med 1.524 sider!

Hvordan kunne det ha seg at så stor og flott bok kun kostet $ 7,00? Tilsvarende norske kr. 50 etter gjeldende dollarkurs på 7,15.

Jo, boken var subsidiert av den amerikanske stat, kunne den hyggelige japanske ekspeditøren fortelle. Nettopp derfor var prisen trykket i boken, og ikke angitt med en klistrelapp som kunne skiftes ut etter bokhandlerens eget forgodtbefinnende. Den amerikanske kongressen hadde ansett boken til å være av så stor betydning for folkeopplysningen, at de var villige til å betale differansen mellom salgspris og den reelle kostnad ved fremstillingen.

I bokens innledning er det en beskrivelse av dens tilblivelse helt tilbake til 1802.

Men det startet egentlig så langt tilbake som til 1772 med boken The New Practical Navigator av John Hamilton Moore i den britiske Royal Navy. En håndbok i navigasjon til sjøs utstyrt med astronomiske og matematiske tabeller. Som satte sjøens navigatører i stand til å beregne sin posisjon ut fra observasjon av himmellegemer, såkalt astronomisk navigasjon.

Denne boken kom Nathaniel Bowditch  (1773-1838) i hende i 1791 da han var 18 år gammel. Han oppdaget at boken og tabellene

.

Nathaniel_Bowditch (1773-1838)

inneholdt tusenvis av feil som trengte korrigering. Nathaniel Bowditch må kunne sies å ha vært et multigeni, for i tillegg til å være selvlært i fagene algebra og matematisk analyse, var han i stand til å lese og forstå både latin og fransk. Disse språkene lærte han seg for å kunne lese de store matematikeres verk som  Isaac Newton‘s Philosophiae Naturalis Principia Mathematica og Pierre-Simon de Laplace‘s Mécanique céleste på originalspråkene.

Han kom i kontakt med den amerikanske utgiveren av Moores håndbok og ble forespurt om han ikke kunne rette opp alle feilene han hadde funnet før utgivelsen av den neste versjon av den daværende «navigasjonsbibelen».

Bowditch påtok seg oppgaven mens han selv seilte som sjøkaptein og beregnet nye tabeller med himmellegemenes posisjoner fram i tid, matematiske og trigonometriske tabeller, skrev ny tekst til lærebokdelen og rearrangerte hele boken i en mer oversiktlig form. Arbeidet var så omfattende at han bestemte seg for å utgi boken i eget navn under tittelen «The New American Practical Navigator«.

Han sa selv at han hadde som målsetting med dette verket at han skulle «put down in the book nothing I can’t teach the crew». Hvilket han tilsynelatende også klarte. For det sies at hele mannskapet på denne turen, 12 i tallet, skipskokken inklusive, ble i stand til å observere og beregne måneobservasjoner og finne sin posisjon i kartet ut fra dette!

Det må ha vært en pedagogisk bragd uten sidestykke. Med tanke på den kompliserte sfæriske trigonometri som ligger til grunn for slike beregninger.

Tittelsiden på førsteutgaven

Fram til 1867 ble verket utgitt i flere nye versjoner med hans sønn J. Ingersoll Bowditch som redaktør, fram til at forleggeren Edmund M. Blunts sønn, George Blunt, solge rettighetene til de amerikanske myndighetene for US$ 25.000. De amerikanske myndigheter ved US Navy Hydrographic Office har siden den gang utgitt 52 versjoner av verket. Med stadige oppdateringer for å dekke de siste teknologiske nyvinninger på navigasjonens område.

.

Pr. i dag inneholder verket følgende hovedavsnitt:

Part I
Fundamentals, includes an overview of the types and phases of marine navigation and the organizations which support and regulate it. It includes chapters relating to the structure, use and limitations of nautical charts; chart datums and their importance; and other material of a basic nature.
Part II
Piloting, emphasizes the practical aspects of navigating a vessel in restricted waters.

Nyere programmerbar kalkulator med minne, algebraiske og trigonometriske funksjoner, samt grafisk display

Part III
Electronic Navigation, covers the primary means of positioning of the modern navigator. Chapters deal with each of the several electronic methods of navigation, organized by type.
Part IV
Celestial Navigation, contains techniques, examples and problems and a chapter on sight reduction.
Part V
Navigational Mathematics, includes chapters relating to such topics as basic navigational mathematics and computer use in the solution of navigation problems.
Part VI
Navigational Safety, discusses aspects of the new distress and safety communications systems now in place or being implemented in the next several years, as well as navigation regulations, emergency navigation procedures, and distress communications.
Part VII
Oceanography, contains chapters on practical oceanography of use to the mariner.
Part VII
Marine Meteorology, incorporates weather routing and forecasting methods as well as color plates of the Beaufort Sea States.

.

Og i tråd med den grunnleggende ide om å gjøre kunnskap tilgjengelig for alle, er hele dette store verket lagt ut til gratis benyttelse for alle på internett.

Klikk her for ren tekstversjon fra Wikimedia,

eller her for fullstendig nedlastbar versjon med illustrasjoner i PDF-format.

Boken er i bruk den dag i dag, både som lærebok på navigasjonsskoler over hele verden og obligatorisk på utstyrslisten til samtlige av US Navy’s skip.

Nettopp alt det arbeide som er lagt ned for å finne «sannheten» om ting som er, en systematisk og oversiktlig fremstilling, og mulighetene for å etterprøve resultatene for hvem som helst, er det som gjør Bowditch «American Practical Navigator» til min bibel. Uavhengig av behovet for å studere navigasjon.

Et eksempel til etterfølgelse på mange områder.

Advertisements

2 kommentarer »

  1. Har du ennå ikke montert den lampa?

    Inger.
    Kunsten er å fordype seg i noe annet! Ikke begynn å mase du også nå da. Skal gjøre det en vakker dag. ….og den må være vakker! 😉
    Millenblogg

    Kommentar av Inger nisja — oktober 22, 2012 @ 12:51 | Svar

  2. Nå fikk jeg nytt og for meg ukjent lesestoff. Det var bra.
    Så kan jeg benytte anledningen til å stille følgende spørsmål: Vil du være med på dette?

    http://www.starbear.no/mormor/2012/11/01/en-skrivebilde-stafett/

    Ha en flott dag 🙂 Og hvordan går det med lampen???

    Hei mormor.
    Takk for tilbakemelding. Det var hyggelig å høre at jeg kunne bidra med litt nytt og ukjent lesestoff. Nå vet du hvor du ska lete når du skal lære deg navigasjon… 😉

    Når det gjelde den foreslåtte stafetten, så synes jeg det er en god ide. Men jeg kan ikke love noe annet enn at hvis jeg kommer til å skrive noe som passer, så skal jeg sende deg en link.

    Utelampa er kommet på plass. Sjekk Facebooksiden min!

    Millenblogg

    Kommentar av Mormor — november 4, 2012 @ 10:48 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: